Deze pagina is niet langer in gebruik. Bij vragen of problemen met oude titels kunt u de Helpdesk pagina raadplegen.
TIP: met [Ctrl]+[f] opent in de meeste Windows programma's het zoekvenster, gebruik dat met een slim zoekwoord als u niet het hele document of deze hele webpagina wilt doorlezen.
Op deze pagina geven we antwoord op veel gestelde vragen over de bediening en de mogelijkheden
van Jack versies 1 t/m 5.
Omdat vragen kunnen leiden tot wijzigingen in nieuwere versies staan er soms meerdere antwoorden bij de vragen.
[1.x] slaat dan op de versie 1.00/1.01/1.03
[2.x] op versie 2.0/2.01/2.02/2.03/2.04
[3.x] op versie 3.0/3.01
[4.x] op versie 4.0/4.01
[5.x] op versie 5.0/5.01/5.02
[6.x] op versie 6.0/6.10/6.11
g.1. Is het mogelijk een eigen biedsysteem in te voeren?
Nee. Het is wel mogelijk een eigen bied- en speelsysteem samen te stellen.
Jack kent meer dan 80 conventies en er zijn dus heel veel mogelijkheden.
Het is niet mogelijk eigen biedregels en zelfbedachte conventies in te voeren.
g.4. Hoe kan ik een eigen systeemkaart samenstellen (en opslaan)?
[1.x], [2.x], [3.x] Begin met het oproepen van de systeemkaartomgeving. Kies nu voor NZ een standaard systeemkaart die lijkt op wat u wilt spelen.
Kies vervolgens voor 'Aanmaken' en verzin een nieuwe naam voor de systeemkaart. Doorloop vervolgens alle systeemkaart schermen
en pas aan wat u aangepast wilt zien. Aan het einde wordt de systeemkaart opgeslagen. De nieuwe kaart kan vervolgens zowel voor NZ
als voor OW gekozen worden.
TIP: Met Jack kunt u binnen een sessie experimenteren met een kleine variatie op een bestaande systeemkaart. Selecteer hiervoor 'Aanpassen' i.p.v. 'Aanmaken'. Als u Jack afsluit worden de oorspronkelijke instellingen van de bestaande systeemkaart hersteld.
TIP: Het binnen een sessie experimenteren met een kleine variatie op een bestaande systeemkaart zonder de wijzigingen op te slaan (zie hierboven) is niet mogelijk met Jack 4 of 5. Voor hetzelfde effect kunt u een nieuwe systeemkaart aanmaken en deze bijvoorbeeld bij de naam de toevoeging 'klad' meegeven.
g.5. Ik wil bepaalde gebruikers verwijderen. Kan dat?
[1.x], [2.x], [3.x] Nee, daar is geen rekening mee gehouden.
[4.x], [5.x], [6.x] Ja, dat kan bij [Instellingen\Gebruiker].
g.6. Een spel opnieuw spelen. Kan dat?
[1.x] Ja, ga via [Acties\Ga naar\Begin bieden] en kies vervolgens [Jack\Start Jack]
(of klik op het 'rennende poppetje') om Jack in beweging te krijgen. Ook kan een deel van het bieden
hetzelfde gehouden worden door met de Speel vooruit optie te werken.
[2.x], [3.x], [4.x], [5.x], [6.x] Kies [Acties\Spel opnieuw spelen].
g.7. Als ik een spel opnieuw speel in een toernooi dan wordt het resultaat niet onthouden. Foutje?
Nee, bij spelen in toernooivorm wordt alleen het allereerste resultaat onthouden.
Als u de resultaten wilt verwijderen dan kan dat door in de toernooiomgeving:
[Bestand\Toernooien] te kiezen voor [Bestand\Verwijder resultaten].
g.8. Kan een willekeurig spel later opnieuw gespeeld worden?
[1.x] Nee, als u een spel leuk vindt en denkt daar later nog eens naar te
willen kijken dan moet u het spelen bewaren.
[2.x], [3.x], [4.x], [5.x], [6.x] Elk spel heeft een nummer en u kunt een serie willekeurige spellen opnieuw spelen, bijvoorbeeld
met andere bedenktijd voor Jack of met andere systeemkaarten. Leuke spellen kunt u natuurlijk beter apart opslaan
om ze later nog eens te herspelen.
g.9. Hoe moeten zelfaangemaakte systeemkaarten verwijderd worden?
[1.x], [2.x], [3.x] Ga met de verkenner naar de map: C:\Program Files\Jack\System en verwijder daar het bestand met de naam van de systeemkaart.
[4.x], [5.x], [6.x] Ga naar de systeemkaartomgeving en selecteer de systeemkaart. Kies vervolgens
voor de knop 'Verwijderen'.
g.10. Kan de interne handleiding in zijn geheel afdrukt worden?
[1.x], [2.x], [3.x], [4.x] Nee, voor zover wij weten is er
geen utility beschikbaar om zogeheten HTMLHELP bestanden in zijn geheel af te drukken.
[5.x], [6.x] Ja, de handleiding is in zijn geheel als pdf beschikbaar
en kan geprint worden.
g.11. Kan Jack spelen via een netwerk?
[1.x] Nee. Alhoewel spelen via een netwerk verplicht is bij wereldkampioenschappen hebben wij besloten
gezien de gebruikersonvriendelijkheid er in versie 1.0 van af te zien.
[2.x], [3.x], [4.x], [5.x], [6.x] Ja. Zowel over een lokaal netwerk als over het internet.
g.12. De kwetsbaarheid. Waar staat die?
De kwetsbaarheid valt af te lezen aan het al dan niet rood zijn van de
windrichting aanduidingen (zowel in het biedverloop als op de speeltafel).
Rood is kwetsbaar. Vanaf versie 1.03 is er de mogelijkheid om de kwetsbaarheid
nog verder te accentueren.
g.13. Engelse speelkaarten. Hoe kom ik daar aan?
[1.x] Niet mogelijk.
[2.x], [3.x], [4.x] De Engelse speelkaarten staan op de CD.
U moet echter wel de Engelse versie installeren voordat u ze kunt gebruiken. Stop de Jack CD in de CD-rom drive en
start handmatig het installatieprogramma op. Dit kan bijvoorbeeld door met de verkenner de inhoud van de Jack CD
op te vragen en te dubbelklikken op install.exe. Installeer vervolgens alleen de 'Engelse taalbestanden'.
Na installatie kunt u middels [Instellingen\Tafel] de Engelse kaarten selecteren.
[5.x], [6.x] De Engelse speelkaarten staan op de CD, maar zijn ook middels
[Help\Zoek nieuwe bestanden] beschikbaar.
Na installatie kunt u middels [Instellingen\Tafel] de Engelse kaarten selecteren.
g.14. Netwerkspelen over het internet lukt niet. Wat nu?
[2.x], [3.x], [4.x], [5.x], [6.x] Mogelijke oorzaken zijn:
1. De Server computer heeft een firewall. De Server computer moet nu toestemming geven
aan de Client computer om verbinding te mogen maken. Hoe dit moet is firewall afhankelijk.
2. Jack zegt dat hij geen verbinding kan maken. Meestal is het dan zo dat de Client computer
de Server computer gewoonweg niet kan vinden via het internet. Om te zien of dat zo is kunt u
werken met het PING commando. Open een Dos-window op de Client en voer in:
PING <ip-adres>
Hierbij vervangt u <ip-adres>
door het ip-adres van de server.
Als het aantal ontvangen pakketten 0 is dan is er een netwerkprobleem wat niets te maken heeft met Jack.
g.15. In de toernooien ontbreken de gespeelde contracten. Hoe krijg ik die te zien?
Bij een paar toernooien is alleen maar de frequentiestaat aanwezig en is niet te zien
wat de overige deelnemers gespeeld hebben. De reden is eenvoudig: de organisatie
van die toernooien voerde de gespeelde contracten niet in en dus hebben wij die
gegevens eenvoudigweg niet.
g.16. Waarom krijg ik geen korte uitleg (tooltip) als ik de muis boven een van de grote knoppen positioneer?
[1.x], [2.x], [3.x] De uitleg van de knoppen staat in de online help en in de handleiding beschreven.
De standaard toolbar knopjes die programmeurs tot hun beschikking hebben bieden
wel de tooltip tekst mogelijkheid, maar helaas bieden deze elementen niet alle
functionaliteit die wij voor onze knoppen nodig hebben.
Daarom is voor de knoppen voor een andere technische oplossing gekozen die de tooltip nu nog ontbeert.
[4.x], [5.x], [6.x] Vanaf versie 4 zijn de gebruikte knoppen met tooltip uitleg uitgebreid.
g.17. Wanneer komt een nieuwe versie uit? Kan ik daar op wachten?
Het is niet nodig om op een nieuwe versie te wachten. Jack loopt nog steeds
voorop zowel qua speelsterkte als ook qua mogelijkheden en wordt nog
voortdurend doorontwikkeld.
Registreer uw aankoop, mocht er kort na uw aankoop
toch een nieuwe versie uitkomen dan ontvangt u een passend aanbod voor een update.
Van Jack verschijnt niet ieder jaar een nieuwe hoofdversie, maar we
hebben soms toch zoveel nieuws te bieden dat we een "minor" versie
(een getalletje achter de punt/komma, bijvoorbeeld 6.11) uitbrengen.
Als u in het bezit bent van de bijbehorende hoofdversie kunt u deze
minor versie gratis downloaden en installeren.
Met Jack 6 kunt u, middels [Help\Zoek nieuwe bestanden],
rechtstreeks vanuit het programma de JackBridge website benaderen om de
beschikbare uitbreidingen en verbeteringen aan te brengen.
Op deze manier zijn sinds de eerste persing al verschillende extra
componenten en verbeteringen aangeboden. Dit is een continue proces zodat
u altijd de beschikking kunt hebben over de meest recente Jack 6.
i.1. Na de installatie vraagt het programma om een code. Waar vind ik die?
De installatiecode vindt u achter op de gedrukte handleiding. De code bestaat
uit drie groepen van vier letters. Bewaar deze code goed. Die heeft u nodig als
u opnieuw wilt installeren.
Wij raden ook altijd aan om te registreren,
mocht u dan toch uw code kwijtraken dan kunnen wij u deze opnieuw toesturen.
i.2. Werkt Jack onder Windows 7, Windows 8, 2000, 2003, XP en Vista?
Ja. Voor Windows 11 en zijn voorganger Windows 10 zie onderaan deze pagina.
i.3. Draait Jack op een Mac?
Nee.
i.4. Draait Jack op een Mac onder een Windows emulator?
[1.x], [2.x], [3.x], [4.x] Nee.
[5.x], [6.x] Ja, maar wij ondersteunen dit niet.
Er zijn successen gerapporteerd met o.a. Parallels.
Probeer in ieder geval eerst de demo uit.
i.5 Na het uninstallen onder Vista is niet alles verwijderd. Hoe kan ik Jack opnieuw installeren?
[1.x], [2.x], [3.x], [4.x]
Jack werkt prima onder Windows Vista. Door het veranderde bestandsbeheer
van Vista werkt het Jack Uninstall programma niet perfect meer.
Op de aparte pagina uninstall Jack vindt u instructies hoe verder te handelen.
[5.x], [6.x] n.v.t.
i.6. Kan ik Jack op een pc of netbook zonder cd-speler installeren?
[1.x], [2.x], [3.x], [4.x] Nee.
[5.x], [6.x] Ja, u kunt Jack zonder cd installeren.
Dit kunt u eenvoudig via een eigen lokaal netwerk of d.m.v. een kopie op een USB-stick regelen.
i.7. Online activeren lukt niet, wat nu?
[1.x], [2.x], [3.x], [4.x] N.v.t.
[5.x], [6.x] Als online activeren niet lukt met internetverbinding kan het zijn dat:
Als online activeren echt niet lukt dient u voor handmatig activeren te kiezen. Op het scherm wordt nu een identificatiecode bestaande uit 16 groepjes van 4 letters getoond. Als u ons deze identificatiecode en uw registratiecode toestuurt ontvangt u van ons de authorisatiecode.
i.8. Het "updatecode" vakje op mijn boekje is leeg, hoe kom ik aan een updatecode?
[1.x], [2.x], [3.x] N.v.t.
[4.x] U heeft een volledige versie en heeft geen updatecode nodig.
[5.x], [6.x] U heeft geen updatecode nodig. Als u Jack als update heeft aangeschaft kunt u
het lege vakje gebruiken om de code van uw vorige versie te noteren.
Zowel bij het installeren van de volledige versie alsook bij het installeren
van de update van 4 naar 5 vraagt het programma
om uw registratiecode. Hier typt u de nieuwe Jack 5 code in. Als u geen volledige
versie maar een update heeft vraagt het programma u vervolgens om uw code van
Jack 4 in te typen.
f.1. Ik krijg de melding "Software Protection Error" wat nu?
[1.x] Dit is een melding van de beveiliging en niet van Jack.
Bij systemen met twee CD-rom drives blijkt dat de Jack CD-rom vaak alleen vanuit
de eerste CD-rom drive geinstalleerd kan worden.
[2.x], [3.x], [4.x], [5.x], [6.x] n.v.t.
f.2. Ik krijg de melding "Geen geldige Win32 toepassing" als ik de demo, bonus of update start, wat nu?
[1.x], [2.x], [3.x], [4.x] De demo, bonus en update zelf zijn geldige Win32 toepassingen.
De foutboodschap duidt erop dat er bij het downloaden iets is misgegaan
waardoor het bestand niet geheel of beschadigd is overgekomen
(u kunt dit vaak ook zien aan de grootte van het bestand).
U kunt gewoon het bestand opnieuw downloaden en het nogmaals proberen.
De beste kans op succes heeft u als u eerst alle tijdelijke internet files
van uw computer verwijderd (in Internet Explorer via Tools en dan via Internet Options).
Mocht u er niet in slagen om het bestand intact te downloaden,
neemt u dan gerust contact met ons op, zie onderaan deze pagina.
[5.x], [6.x] n.v.t.
f.3. Ik krijg de melding "Outdated Systemcard", wat nu?
[3.x], [4.x] Op de Jack 3 service pagina wordt deze melding beschreven, zie aldaar.
[1.x], [2.x], [5.x], [6.x] n.v.t.
f.4. Ik krijg de melding "Jack heeft een serieus probleem, neem contact op met uw leverancier", bij deze.
[1.x], [2.x], [3.x], [4.x]
Deze melding kan een breed scala aan oorzaken hebben.
Bijvoorbeeld: als Jack of onderdelen van Jack zijn verplaatst, weggegooid
of hernoemd dan kan Jack daar niet goed tegen. In dat geval volstaat het om
Jack opnieuw te installeren.
[5.x], [6.x] n.v.t.
f.5. Mijn windows systeem geeft aan dat de cd beschadigd of niet compatibel is, hoe kan dit?
[1.x], [2.x], [3.x], [4.x] Deze melding kan de volgende oorzaken hebben:
1. vuile cd: meestal wordt deze foutmelding veroorzaakt doordat er een "vette vinger" of een stofje op de cd zit. Dit is eenvoudig te verhelpen door het glimmende oppervlak voorzichtig schoon te vegen met een droge, zachte, niet-pluizende doek (bijvoorbeeld een t-shirt of een kopjesdoek).
Het is belangrijk dat u zorgvuldig met de cd omspringt. Aanraking van de zilverkleurige, glimmende, kant van de cd dient vermeden te worden. Als de cd niet in de computer zit kunt u deze het beste gelijk in het doosje terugplaatsen.
2. defecte cd-rom speler: dit kunt u controleren door een andere cd af te spelen.
3. niet compatibel: ons zijn geen compatibiliteitsproblemen bekend, nieuwe configuraties kunnen echter altijd nieuwe problemen geven. Dit kunt u controleren door de cd op een andere computer te proberen.
4. beschadiging: Natuurlijk kan het zo zijn dat u cd inderdaad beschadigd is. Neemt u in zo'n geval contact met ons op. Zie onderaan deze pagina voor onze e-mail link.
f.6. Jack vraagt om zijn cd maar herkent deze vervolgens niet, hoe kan dit?
Zie de uitleg bij f.5. hierboven.
Wij raden u aan om bij vragen/problemen: